Granrisvägen 33, 702 35 Örebro
Dina synpunkter är viktiga för oss!
På Pärlan och Viktoriasskolan tar vi dina synpunkter på allvar. Vi strävar alltid efter att göra vår verksamhet så bra som möjligt för våra barn och elever. Därför är det självklart att det ständigt arbetas med förbättringar för att utveckla verksamheten.
Rutiner vid klagomål på verksamheten
Möjlighet att lämna klagomål mot utbildningen finns reglerat i Skollagen kapitel 4 § 8.
På Pärlan och Viktoriaskolan sker det genom att vårdnadshavare och elever ges möjlighet att muntligt eller skriftligt lämna klagomål på verksamheten. I syfte att utveckla och förbättra verksamheten är det angeläget att klagomål framförs till den det berör. Lämpligen sker det genom ett samtal mellan berörda i nära anslutning till den händelse som lett till att klagomål framförs.
Klagomål kan riktas mot enskild person, verksamheten eller rektor.
Mottagande av klagomål
Blanketter för klagomål och synpunkter finns här nedan. Det finns två blanketter. Den ena blanketten ”Klagomål på verksamhet” avser klagomål som rektor tar emot och utreder. Den andra blanketten som heter ”Klagomål på rektor” gäller klagomål som huvudmannen hanterar. Klagomål kan givetvis även lämnas per e-post, telefon, brev, eller genom personligt möte. Klagomål kan även lämnas anonymt.
Så går du vidare med klagomål avseende verksamhet
Om klagomålet avser verksamheten vänder man sig till rektor. Använd blanketten som heter ”Klagomål på verksamhet” vilken lämnas till rektor. Rektor är ytterst ansvarig för hela processen kring hanteringen av ärendet samt utreder och vid behov åtgärdar skyndsamt. Utredningens omfattning är beroende av klagomålets art. Är frågan komplicerad genomförs en allsidig utredning av saken. Skäliga åtgärder för att åtgärda klagomålet vidtas.
Information om utredning och åtgärder delges skriftligen till dig som är anmälare inom rimlig tid från det att klagomålet kommit rektor tillhanda. Rektor kommer sedan att följa upp med dig som anmält. Huvudmannen informeras alltid om ärendet. Klagomålen hanteras alltid konfidentiellt.
Så går du vidare med klagomål avseende rektor
Om klagomålet avser rektorn vänder du dig till huvudmannen. Använd blanketten som heter ”Klagomål gällande rektor ”. Klagomålet kan exempelvis avse rektorns hantering av en viss fråga eller att rektorns hantering inte lett till önskat resultat.
Huvudman är ytterst ansvarig för hela processen kring hanteringen av ärendet, samt utreder och åtgärdar skyndsamt. Utredningens omfattning är beroende av klagomålets art. Är frågan komplicerad genomförs en allsidig utredning av saken. Skäliga åtgärder för att åtgärda klagomålet kommer att vidtas.
Information om utredning och åtgärder delges till dig som anmält och huvudman följer upp ärendet för att säkerställa att du som anmälare inte upplever att klagomålet kvarstår.
Av 4 kap. 8 § skollagen (2010:800) framgår att huvudmannen ”ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen”. För mer info se www.skolinspektionen.se
Är man inte nöjd med utredningen och åtgärderna kan man vända sig till huvudman
Brickebergskyrkans skolstiftelse, Ordf. Lena Boström, Hagastrand 10, 703 40 Örebro eller lena.bostrom27@gmail.com
Anmäl ditt intresse här så kontaktar vi dig